Mensvärk – så kan du lindra den

Att vara kvinna innebär (för de allra flesta) att man blöder en gång i månaden, och i samband med detta upplever en del också smärta, det vill säga mensvärk. Mensvärk beror på sammandragningar och kramper i livmodern – träningsvärk helt enkelt. Vissa har väldigt mycket medan andra inte har någon alls. Det kan låta orättvist, men tyvärr är det inget vi kan styra över. De som slipper mensvärk kan skatta sig lyckliga, och de som har den får göra sitt bästa för att lindra den. Här kommer några tips som kan vara värda att prova!

Värmekudde
En vetekudde som man värmer i mikron kan göra att musklerna slappnar av och kramperna släpper. En varm dusch är ett annat alternativ.

Motion
Fysisk aktivitet frigör endorfiner, ökar pulsen och gör att syret cirkulerar bättre. Detta kan lindra smärta, och musklerna slappnar också av bättre efter att man har tränat.

Akupunktur
Akupunktur används bland annat för att behandla olika typer av smärta, till exempel mensvärk. Det kan vara värt ett försök!

Massage
Det är alltid skönt och avslappnande att få massage. Mjuka, cirkulära rörelser med lite tryck kan få musklerna att slappna av. En del massage kan man göra på sig själv.

Orgasm
En orgasm gör att livmodern slappnar av och arbetar då inte lika intensivt, vilket är det som orsakar smärtan.

Värktabletter
Piller är förstås ett alternativ som kan fungera väldigt bra, men eftersom jag är en sådan där människa som ogillar tabletter så får det komma sist i listan. Jag tycker dock inte att man ska låta bli att ta värktabletter om man behöver göra det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *