Många fördelar med styrketräning!

träningVisste ni att förtviningen av våra muskler börjar redan i 30-årsåldern? För en gammal människa kan muskelförtvining leda till funktionsnedsättningar och till och med förkorta livet. Bara genom att lägga in ett styrketräningspass på tio minuter två till tre gånger i veckan kan en äldre person mer än tredubbla sin muskelmassa (läs mer om detta här). Styrketräning kan med andra ord bromsa åldrande, och det har också många fler fördelar.

Att variera sin träning är viktigt för att man ska hålla kroppen smidig och stark. En kombination av styrka och kondition är det allra bästa, för det säger ju sig själv att man inte kommer att få så många fördelar genom att exempelvis enbart lyfta hantlar på gymmet. Många kvinnor väljer träningsformer som förhoppningsvis gör skillnad på vågen, det vill säga konditionsträning, men faktum är att styrketräning inte bara formar kroppen med muskler utan också kan ge exempelvis en plattare mage, som ni kan läsa om här.

Många väljer bort styrketräning eftersom det verkar krångligt eller att man inte känner sig hemma på gymmet bland alla muskelknuttar, men styrketräning behöver inte alls vara svårt. Man behöver faktiskt varken gå till gymmet eller träna med vikter – det går lika bra att träna hemma med sin egen kropp som motstånd. Här finns några övningar som man kan göra hemma framför teven. Den sista övningen kan man göra utan vikt (den är jobbig ändå!), eller så kan man ta något man har hemma som är lagom tungt (ett mjölkpaket, en tjock bok eller kanske handväskan).

Och dessutom vill jag påpeka att det inte alls bara är muskelknuttar på gymmet. Där är alla välkomna och det brukar vara väldigt blandat på de gym som jag har varit på. Så om ni trots allt är sugna på att gå på gymmet så tycker jag att ni ska gå dit så ni får se att det inte alls är så farligt som ni tror!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *