Boosta ditt självförtroende!

Vissa människor kan gå in i ett rum och äga det från start. De är så självklara och naturliga, och man önskar att man själv kunde ha den effekten på andra människor. Vad man inte vet är vad som pågår inuti dessa människor. En del verkar födas med bra självförtroende, men många tränar också upp sitt självförtroende eller helt enkelt ”spelar” självsäkra. Oavsett om det handlar om att man har ångest över att man ska hålla föredrag inför en stor publik eller om man helt enkelt vill öka självförtroendet överlag så finns det mycket man kan göra för att peppa och boosta sig själv!

Kroppsspråk och hållning
Det låter kanske löjligt, men bara genom att sträcka på sig så känner man sig mer självsäker. Man bör också tänka på vad man visar med kroppen. Sluta med skyddsgester som att dölja skratt bakom handen eller att ha korslagda armar.

Blick
Att flacka med blicken eller hålla den sänkt gör att man uppfattas som nervös. Höj huvudet och ta ögonkontakt med människor. Det går att titta i pannan om man tycker att det känns konstigt, men man vänjer sig efter ett tag.

Kunskap är makt
Att vara påläst ökar självförtroendet. Fördjupa dig i något, lär dig något nytt, umgås med människor som redan har uppnått det du vill uppnå. Kliv ur komfortzonen och vidga dina vyer.

Fake it ‘til you make it
Att agera som att man redan har det beteende man önskar är faktiskt ett väldigt bra knep. Fundera på hur du skulle vara och vad du skulle göra om du hade bra självförtroende, och prova sedan detta.

Motion
Japp, det låter konstigt, men fysiskt aktivitet har väldigt många positiva effekter på både kroppen och hjärnan. Vad har du att förlora?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *