Att utnyttja sitt utrymme på bästa sätt

Jag har en inte så värst stor bostad och det trivs jag med, i alla fall för det allra mesta. Men ibland så känner jag definitivt att den är lite väl liten och jag skulle vilja ha någonting större, helt enkelt för att jag inte får plats med precis allting som jag då och då kan behöva. Men oftast går sådant att lösa om man är lite smart och tänker efter före. Vilket jag i och för sig inte alltid gör, men det är ju själva principen som räknas. OM jag tänkte efter före lite oftare så skulle de problem som ibland uppstår på grund av utrymmesbrist helt enkelt inte uppstå.

Men nu har jag faktiskt tänkt efter lite här. Det händer inte sällan att jag har kompisar på besök, kompisar som då kan ha problem med att ta sig hem på kvällen och då helt enkelt sover över här. Det har jag inga problem med. Tvärtom så tycker jag det är riktigt mysigt, faktiskt! Men den soffa jag har är inte så bekväm (även om den givetvis duger för en natt) och heller inte stor nog för två att sova i. Men det har jag löst nu, och det på ett rätt så självklart sätt: jag har köpt en bäddsoffa! En ganska så självklar lösning egentligen, men det tog ändå tid innan jag kom mig för att göra det.

Billigt & bra

Det började med att jag kollade runt bland bäddsoffor från Trademax, för att se om det fanns någon som var både 1) bra, och 2) billig. Inte helt lätt, för det mesta får man ju det ena eller det andra men inte bådadera. Men jag hittade en som jag tyckte dög, bäddsoffan Kansas. En tresitssoffa som när man gör om den till sovplats har plats för två personer, om än kanske inte med supermycket utrymme. Tillräckligt för en natt är det i alla fall, och priset låg på under 4,500 kronor vilket jag tycker är okej. Det är faktiskt en riktigt snygg soffa, så jag är nöjd med mitt köp även om ingen har provat att sova i den än så länge.
Bäddsoffan Kansas.

Få koll på din menstruationscykel

När jag var 18 år började jag äta p-piller eftersom jag och min dåvarande pojkvän ville kunna ligga med varandra utan att vara oroliga för graviditet. P-piller är verkligen fantastiskt på det viset med tanke på att man slipper hålla på med kondomer, p-ring eller pessar och man behöver inte heller ha något i kroppen som till exempel spiral eller p-stav. Men även om p-piller inte syns eller märks så påverkar det ändå kroppen väldigt mycket, och det handlar inte bara om det faktum att man inte får ägglossning utan det kan också påverka på många andra sätt.

Idag kan jag definitivt tycka att p-piller skrivs ut allt för lättvindigt till unga tjejer som inte riktigt förstår vad det är de stoppar i sig. P-piller har nämligen en rad tråkiga biverkningar som man kan råka ut för, som till exempel viktuppgång och acne, och även mer allvarliga sådana som blodpropp och depression. Vissa tjejer blir väldigt nedstämda och känner sig inte som sig själva längre, men många kopplar det ändå inte till p-piller förrän man slutar och helt plötsligt blir sitt gamla vanliga jag istället. Risken för blodpropp är ändå ganska liten måste sägas, faktiskt mindre än om du är gravid, men den ska ändå tas på allvar.

Hur som helst, när jag och min dåvarande pojkvän gjorde slut fortsatte jag att äta p-piller, dels av bekvämlighet eftersom man vet exakt när man får sin blödning, men också för säkerhets skull då man aldrig vet när man behöver skyddet på nytt (nu kan jag dock säga att jag absolut inte rekommenderar p-piller som preventivmedel vid one-night-stands då det ju inte skyddar mot könssjukdomar). Nu är jag singel och för ungefär ett halvår sedan bestämde jag mig för att sluta med piller. Jag ville helt enkelt att min kropp skulle få vara naturlig, och det är ett val jag verkligen inte ångrar!

Tips: ägglossningstest
Just det där med att man inte vet exakt när mensen kommer är en sak som jag har upplevt som lite jobbig nu när jag inte äter p-piller, speciellt när man har ätit piller väldigt länge och inte har någon koll på sin naturliga cykel, och för er som är i samma situation vill jag tipsa om ägglossningstest. De brukar kanske mest användas av de som vill bli gravida, men de fungerar också väldigt bra för den som bara vill få koll på mensen. Ägglossningstest i kombination med appen Clue blev min räddning. Där skriver man helt enkelt in när man har ägglossning och när man får mens och hur länge den varar, och efter ett tag kan appen beräkna när du ska ha mens utifrån dina tidigare cykler. Jättesmart!

graviditetstestFinns på nätet
Jag beställde ägglossningstest på nätet, bland annat från Svensk Hälsokost. En gång hade jag av misstag beställt ett graviditetstest istället, snacka om att jag blev förvånad när jag öppnade paketet, men det var inga problem att skicka tillbaka och byta. Om ni vill få koll på er menstruationscykel så tycker jag definitivt att ni ska testa ägglossningstest och appen Clue (det är i alla fall min favorit). Man kan använda den även utan test, men det blir ett säkrare resultat om man vet när man har ägglossning.

Det ska se bra ut och kännas rätt

träningskläderBland de svåraste av klädval och klädköp som jag gör handlar om träningskläder. Det är till och med svårare att hitta bra och bekväma träningskläder än vad det är att hitta välsittande och snygga klänningar. Därför har mycket kraft (och pengar) lagts på att hitta de rätta träningskläderna, för det är kläder som måste ha många olika funktioner för att träningen ska fungera så bra som möjligt. När jag tänker på träningskläder och deras egenskaper så är det en del kriterier som jag har som de måste uppfylla för att jag ska anse att de är bra träningskläder. Här är de viktigaste kriterierna:

– Tajta
Träningskläder ska inte vara pösiga eller lösa. Det förhindrar att kroppen ska kunna arbeta på bästa sätt, där det finns risk för att kläderna blir hinder för övningar om de hänger och fladdrar. Dock ska det inte vara FÖR tajt, men fortfarande tillräckligt för att hålla kroppen på plats.

– Funktionsdugliga
Det handlar helt enkelt om att de är gjorda i ett material som underlättar träningen, snarare än att de försvårar den. Genom kläder utformade på det här sättet andas kroppen mer, du undviker skavsår och du får genast bättre möjligheter att prestera i din träning.

– Design
Det är inte enbart viktigt för mig hur kläderna presterar i träning, det är också viktigt hur de ser ut. Det ska vara enkel och tilltalande design, och kan gärna ha inslag av skarpa färger. Jag sätter inte på mig vad som helst, det finns mycket träningskläder där ute som ser förskräckliga ut. Jag är noga i mitt klädval, även på gymmet och i spåret, jag har även tagit mycket hjälp av denna sida – Träningskläder.nu.

Viktigt med känsla
Det är med andra ord flera delar som spelar in när du ska välja kläder till träningen. Det är ett svårt val många gånger, och det kan ta några gånger innan du hittar rätt. Men när du väl har gjort det så kommer träningen aldrig mer att bli sig lik, och när du har kläderna som passar dig bäst så kommer också dina främsta prestationer. Jag själv tycker att träningskläder inte behöver ha stora, blaffiga tryck på sig, utan gillar när det är mer diskret, och du kan också hitta sådana kläder. Ett bra ställe att kolla på är svensktkosttillskott.se, här finns träningskläder utan tryck som kommer att hjälpa dig många steg mot en träningsupplevelse som verkligen känns i både kroppen och själen.

Kläderna behöver ju också anpassas efter tillfälle. Det är skillnad på träningskläder för löpturen i spåret i fem plusgrader och de träningskläder du använder dig av i gymmet, så med andra ord behövs flera uppsättningar. Priset i sig behöver nödvändigtvis inte vara ett problem, för träningskläder är gjorda för att användas, vilket betyder att ett köp av träningskläder innebär tåliga plagg, som kommer att betala sig själva över tid. En investering värd att satsa på, med andra ord.

Kul i köket!

har ni tänkt på att nästan alla kylskåp är så tråkiga? Det handlar om stora vita klumpar som står där. Det verkar som om ingenting har hänt när det gäller design av kylskåp på sådär 50 år. Just på grund av att de flesta kylskåp ser mer eller mindre identiska ut så kanske de flesta har glömt att de ens kan se ut på något annat sätt. Men de kan de faktiskt har jag upptäckt. Det finns tillverkare som gör kylskåp som inte är vita och som leker med formen. Det är nästan lite chockerande att uppleva för första gången. Visst har jag hört talas om designerkylskåp tidigare, men då har det handlat om dyra saker. Vad jag nu upptäckt är att det finns kylskåp till lite mer normala priser som ser otroligt fräna ut. Kylskåpstillverkaren Smeg gör makalöst fina kylskåp. Kylskåp som gör att köket blir otroligt mycket coolare.

Det vet jag, eftersom jag nyligen köpt ett Smeg-kylskåp. Jag hittade det till bra pris på http://bagarenochkocken.se och kan verkligen rekommendera er alla att kolla upp dem. Själv tänkte jag först att jag skulle skaffa mig ett knallgult kylskåp, men det är att gå lite väl långt och dessutom skulle det inte passa in i mitt kök. Det blev i stället ett vackert pastellblått kylskåp som verkligen känns elegant. Jag blir glad varje gång jag kommer in i köket och ser att det står där i stället för mitt gamla fula vita! Dessutom är det miljövänligare och drar mindre energi än mitt gamla.

Feelgood-filmer

Romantisk komedi är inte en genre som jag i första hand väljer när jag är sugen på att titta på film, men det finns stunder då det inte finns något mysigare än att få skratta, och ibland gråta, tillsammans med en riktig feelgood-film. Här tänkte jag tipsa om mina favoriter!

Love Actually
Filmen utspelar sig i London under en vinter och man får följa en rad olika människor och se sambanden mellan deras livssituationer. Temat är förstås kärlek, vilket ju som vi alla vet kan ha både för- och nackdelar. Skådespelar gör bland andra Hugh Grant, Keira Knightly och Rowan Atkinson.

You’ve got mail
Filmen handlar om två personer som under anonym identitet skriver e-post till varandra och blir ganska förtjusta i varandra. Joe äger en stor bokhandel och Kelly äger en liten barnbokhandel på andra sidan gatan. När de träffas, utan att veta vem den andra är, har de svårt att dra jämt eftersom de är konkurrenter. Tom Hanks och Meg Ryan spelar huvudrollerna.

The Holiday
Filmen utspelar sig under julhelgen och handlar om två hjärtekrossade kvinnor, den ena i Los Angeles och den andra i Surrey, som behöver komma bort från vardagen och hittar varandra på en husbytarsajt. De kommer överens om att byta hus under två veckor, och detta visar sig bli händelserika veckor. I huvudrollerna ser vi Cameron Diaz och Kate Winslet.

In her shoes
Den här filmen handlar om syskonkärlek, eller kanske snarare bristen på den. Två systrar med helt olika personligheter och ambitioner i livet blir ovänner när den ena systern hamnar i säng med andra systerns fästman. Deras mormor försöker få dem att bli vänner igen. Cameron Diaz och Toni Colette spelar huvudrollerna.

Boosta ditt självförtroende!

Vissa människor kan gå in i ett rum och äga det från start. De är så självklara och naturliga, och man önskar att man själv kunde ha den effekten på andra människor. Vad man inte vet är vad som pågår inuti dessa människor. En del verkar födas med bra självförtroende, men många tränar också upp sitt självförtroende eller helt enkelt ”spelar” självsäkra. Oavsett om det handlar om att man har ångest över att man ska hålla föredrag inför en stor publik eller om man helt enkelt vill öka självförtroendet överlag så finns det mycket man kan göra för att peppa och boosta sig själv!

Kroppsspråk och hållning
Det låter kanske löjligt, men bara genom att sträcka på sig så känner man sig mer självsäker. Man bör också tänka på vad man visar med kroppen. Sluta med skyddsgester som att dölja skratt bakom handen eller att ha korslagda armar.

Blick
Att flacka med blicken eller hålla den sänkt gör att man uppfattas som nervös. Höj huvudet och ta ögonkontakt med människor. Det går att titta i pannan om man tycker att det känns konstigt, men man vänjer sig efter ett tag.

Kunskap är makt
Att vara påläst ökar självförtroendet. Fördjupa dig i något, lär dig något nytt, umgås med människor som redan har uppnått det du vill uppnå. Kliv ur komfortzonen och vidga dina vyer.

Fake it ‘til you make it
Att agera som att man redan har det beteende man önskar är faktiskt ett väldigt bra knep. Fundera på hur du skulle vara och vad du skulle göra om du hade bra självförtroende, och prova sedan detta.

Motion
Japp, det låter konstigt, men fysiskt aktivitet har väldigt många positiva effekter på både kroppen och hjärnan. Vad har du att förlora?

Våga yoga!

yogaHar man inte provat på yoga som träningsform så tycker jag absolut att man ska göra det. Träning behöver inte handla om att bli svettig och andfådd, och faktum är att yoga är väldigt effektivt för att få en starkare och smidigare kropp samtidigt som det också har många andra fördelar. En vanlig anledning till att man känner sig skeptisk mot yoga är för att de som håller på med det ofta framhäver de ”själsliga” effekterna. För den som tycker att sådant är trams är det nästan lite sektvarning på yogamänniskor.

Yoga handlar ju inte bara om att stå i knasiga ställningar utan också om djupandning, avslappning, att komma i kontakt med sitt inre o.s.v. Det behöver dock inte vara något religiöst över det. Rätt utförd yoga frigör muskelspänningar, minskar hjärtslagen, gör att andningen blir långsammare och helt enkelt startar en process i kroppen som slår av stressfaktorn och slår på avslappningsmekanismen. Man skulle kunna säga att det minskar trycket på kroppen, och då har kroppen en chans att starta sina helande mekanismer och börja läka.

Yogan ökar produktionen av flera må bra-hormoner, motverkar depressioner, höjer koncentrationsförmågan, minskar stress, förbättrar sömnen, ger energi, stärker musklerna, förbättrar kroppshållningen, förbättrar kroppsfunktionerna och helt enkelt gör att man blir mer närvarande i nuet. Det handlar med andra ord inte om att man ska uppnå någon slags trans utan helt enkelt om att man med hjälp av olika övningar ökar välbefinnandet och får ett gäng andra positiva effekter på köpet. Yoga är en träningsform som är bra både för kroppen och knoppen, och ett väldigt bra komplement till annan träning!

Satsa på en bra basgarderob

Jag tror inte jag är ensam om att då och då stå vid spegeln och tycka att jag inte har något att ha på mig trots att garderoben svämmar över av kläder. Sådana tillfällen är en ögonöppnare för att det är dags att rensa i garderoben. När jag rensar garderoben brukar jag tänka som så att om jag inte har använt ett klädesplagg på ett år så kommer jag förmodligen inte att använda det alls. Andra plagg som ryker är sådant som är trasigt, nopprigt, urtvättat, för litet, har tappat formen o.s.v. Även favoritplagg som var väldigt fina när man köpte dem måste kunna ses med fräscha ögon – har det passerat sitt bäst före så ska det ut.

När jag har rensat ut det som inte ska vara kvar är det dags att komplettera det som är kvar. En bra basgarderob är guld värd, och denna måste förstås uppdateras då och då för att vara fräsch. Det handlar om tidlösa kläder så det är inte stilen som förändras utan jag ersätter bara sådant som jag har rensat bort. Det som finns i basgarderoben är:

  • Minst två par jeans i rak modell, ett par blå och ett par svarta. Ej slitna.
  • Några vanliga linnen och t-shirts av bra kvalitet i olika ”basfärger” som vitt, grått, brunt, svart, o.s.v.
  • Den lilla svarta, d.v.s. en snygg svart klänning som går att både dressa upp och ner och därför fungerar i många sammanhang.
  • En svart kavaj/blazer som både kan användas till vardag och fest. Feminin men inte för ”gullig”.
  • Minst två skjortor varav den ena ska vara vit. Den andra får gärna vara lite mer färgglad och mönstrad.
  • En klassisk pennkjol i mörk färg. Jag gillar grått.

När jag har fyllt på basgarderoben gör jag ytterligare en resning, för ofta ser man att det finns mer som man kan plocka bort då. Tänk också på att rensa och köpa nya underkläder då och då – då känner man sig mycket fräschare!

Mensvärk – så kan du lindra den

Att vara kvinna innebär (för de allra flesta) att man blöder en gång i månaden, och i samband med detta upplever en del också smärta, det vill säga mensvärk. Mensvärk beror på sammandragningar och kramper i livmodern – träningsvärk helt enkelt. Vissa har väldigt mycket medan andra inte har någon alls. Det kan låta orättvist, men tyvärr är det inget vi kan styra över. De som slipper mensvärk kan skatta sig lyckliga, och de som har den får göra sitt bästa för att lindra den. Här kommer några tips som kan vara värda att prova!

Värmekudde
En vetekudde som man värmer i mikron kan göra att musklerna slappnar av och kramperna släpper. En varm dusch är ett annat alternativ.

Motion
Fysisk aktivitet frigör endorfiner, ökar pulsen och gör att syret cirkulerar bättre. Detta kan lindra smärta, och musklerna slappnar också av bättre efter att man har tränat.

Akupunktur
Akupunktur används bland annat för att behandla olika typer av smärta, till exempel mensvärk. Det kan vara värt ett försök!

Massage
Det är alltid skönt och avslappnande att få massage. Mjuka, cirkulära rörelser med lite tryck kan få musklerna att slappna av. En del massage kan man göra på sig själv.

Orgasm
En orgasm gör att livmodern slappnar av och arbetar då inte lika intensivt, vilket är det som orsakar smärtan.

Värktabletter
Piller är förstås ett alternativ som kan fungera väldigt bra, men eftersom jag är en sådan där människa som ogillar tabletter så får det komma sist i listan. Jag tycker dock inte att man ska låta bli att ta värktabletter om man behöver göra det.

Hitta rätt BH

sportbhBand som skär in i axlarna, byglar som lämnar spår på kroppen och knäppen som kryper upp på ryggen – känns det igen? Många kvinnor använder fel BH-storlek utan att ens vara medvetna om det, men när man provar en BH som sitter rätt så kommer man definitivt att känna skillnaden. Det är inte bara välbefinnandet utan också figuren som får sig ett lyft med rätt BH. Den lyfter och formar brösten och den ger stöd så att man slipper smärta i axlar, rygg och nacke.

Det kan ta tid att hitta rätt storlek och modell, och är man osäker är det bäst att ta hjälp av en expert. Man bör då besöka en butik som är specialiserad på just underkläder eftersom expediter i ”vanliga” klädaffärer inte nödvändigtvis är BH-proffs. Det finns också tabeller som man kan gå efter genom att mäta sig själv, men eftersom vi alla är olika så kan man inte alltid lita på att det passar och känns bra även om det bör göra det enligt tabellen. Man bör alltså alltid prova innan man köper.

Att ha rätt BH till rätt kläder är också något man bör tänka på. BH:n ska ju helst inte synas, så har man till exempel ett linne med brottarrygg så är det inte snyggt att ha en BH med vanliga axelband under det. En halterneck-BH eller en BH som knäpps i kors på ryggen är mycket bättre alternativ! Man ska också tänka på att välja rätt färg på BH:n. Under en vit t-shirt bör man faktiskt inte ha en vit BH eftersom den då lyser igenom, utan en hudfärgad som smälter in. Har man en tight tröja bör man inte ha en BH med mycket spets eller dekorationer, utan en slät BH som ger en slät yta över brösten.